vendredi 19 février 2010

High On Fire



HIGH ON FIRE

Snakes for the Divine


Sludge Metal

2010

'Snakes for the Divine' is an unrelenting tour de force, showcasing cult guitar hero Matt Pike's utterly unique and inventive musicianship and the band's epic, thundering sound



The BandThe MusicThe Rest
Matt Pike : Vocals & Guitars1. Snakes For the Divine (8:24)E1 Music / ?
Jeff Matz : Bass2. Frost Hammer (6:07)Runnin' Time 45:55
Des Kensel : Drums3. Bastard Samurai (6:37)EAC v0.99pb5 Secure, No C2, Disable Cache
4. Ghost Neck (5:01)Ape Monkey's Audio 4.05
Official5. The Path (1:20)Winrar 3.90 + 5% Recovery
MySpace6. Fire, Flood & Plague (6:08)
WikipediA7. How Dark We Pray (8:06)No Scans
8. Holy Flames of the Fire Spitter (4:13)Size: 324MB splitted into 2 file

Chronique

(MusicWaves.fr)
Heavy : lourd, pesant... Combien de groupes se vantent d'être super heavy sans pourtant l'être tant que cela ? Beaucoup ... Trop. Mais s'il y a bien un mec qui sait ce que veut dire le mot heavy, c'est bien Matt Pike. C'était déjà le cas avec le cultissime Sleep (rappelez-vous de Jerusalem et Dopesmoker), ça l'est encore davantage avec High On Fire, groupe qu'il a monté en 1998. Depuis quatre enclumes, le power trio coule dans l'acier un métal velu dont on a l'impression qu'il pourrait être du Motorhead si celui-ci se mettait à usiner un stoner doom pachydermique. Bref loin du hard rock pour fumeur de pipe a eau, High On Fire c'est du méchant, du tatoué, du qui sent sous les bras et qui a l'haleine puant le Jack Daniels.

Death Is The Communion en avait déçu beaucoup il y a un peu plus de deux ans maintenant. Cet album n'était pas mauvais, mais il manquait de bonnes idées. De fait Snakes For The Divine s'impose comme l'opus que les Américains auraient dû vidanger après l'excellent Blessed Black Wings. Le groupe met d'ailleurs tout le monde d'accord avec l'énorme morceau éponyme long de plus de huit minutes qui déboule d'entrée de jeu : batterie sismique digne d'une chape de plomb qui écrase tout sur son passage, la voix de Matt, râpeuse, un peu comme celle de Lemmy le matin après une cuite et un riff d'ouverture dantesque. Car Matt Pike possède ce sens du riffing goudronneux qui fait de lui un des meilleurs guitaristes du circuit. Avec ce solo superbe qui illumine une fin de parcours tellurique, "Snakes For The Divine" est un véritable orgasme épique.

"Frost Hammer" est introduit par un ouragan rythmique avant de faire parler la poudre. Étonnamment, un passage plus atmosphérique le scinde en deux puis ouvre la porte à un solo encore une fois alimenté au bon vieux heavy. Le titre le plus surprenant du lot est certainement "Bastard Samouraï", tentative réussie de marier canevas hypnotique mais néanmoins ultra pesant et doom intense. Tout en progression, le morceau commence d'une manière lente puis décolle en son milieu permettant à la guitare de se tailler la part du lion. Enfin, avec sa construction en forme de cercle, il se termine en adoptant le modelé du début.

Succédant à un "Ghost Neck" aux allures de crachat hardcore, "The Path", instrumental piloté par cette batterie terrestre marque une coupure et annonce un final granitique constitué des deux cavalcades épiques "Fire, Flood And Plague" épais comme une marrée noire et ce qui s'impose comme l'Everest de Snakes For The Divine, le monstrueux "How Dark We Pray. Après ses premières mesures qui vous donnent des frissons, lesquelles démontrent que Matt Pike n'est pas seulement un roi du riff de bucheron mais aussi un musicien plus fin qui n'y parait, le titre s'enfonce dans un substrat granitique toujours creusé au burin par la batterie mangeuse d'espace de Des Kensel. En dépit du chant rageur du guitariste et de la noirceur plombée des ambiances il y a ce solo émotionnel qui perce le mur érigé tout du long par les musiciens. Le programme s'achève sur le plus ramassé "Holy Flames Of The Fire Spitter", manière pour High On Fire de terminer sur une note sauvage.

Les fans de la premières heures râleront encore certainement mais pourtant force est de reconnaitre que les Américains viennent avec Snakes For The Divine de frapper un grand coup. C'est le High On Fire comme on l'aime : sale, rustre et méchant mais tellement beau. Une tuerie absolue et sans doute le disque le plus heavy entendu depuis très longtemps !




Review

(Doomantia)
I was putting off the review till the official release but seeing as the album has been leaked, the cat is out of the bag so to hell with it. Snakes for the Divine is the sound of High On Fire at their most aggressive best and the glossy production actually pushes the sonic envelope even further. The production was done by courtesy of producer Greg Fidelman, the man responsible for the most recent Metallica and Slayer albums and while this was a worry for some people, it has proven to be a wise move. The sound on this disc is a savage barrage of monumental riffing and Matt Pike is at his roaring, bellowing best on vocals. The album-opening title track is a beast, it kicks off with a riff that sounds like a AC/DC riff on speed before the breakneck thrashy riffing and pummeling drums slammed you up against the wall. Its a relentless approach that never quits throughout the whole song, the vocals are savage and Pike sounds like his axe work has been taking up a level in terms of technical prowess. "Frost Hammer" which has been uploaded on various sites already is a metal pounding, neck snapper. Taking the usual influence from Celtic Frost, a influence the band has always had but High On Fire take it to a new plateau of sonic abrasiveness. "Bastard Samurai" has a un-assuming intro before a almighty sludge / doom riff is unleashed, featuring some dirty low-end sounds coming from the bass, this is some pure heavy. The vocals actually has Matt Pike inserting some raw melody into his guttural bellowing style and there is even some melodic lead breaks blending well with his un-relenting shredding. "Ghost Neck" takes it back to the more typical sludge meets thrash approach which High On Fire are renown for, this is surely the most aggressive album the band has done so far but its not just Pike, the whole band is playing with a energy and passion way beyond anything they have previously recorded. The riffing is also more complex this time around, there is noodling parts blending in perfectly with the pounding riffage and its all super tight. "The Path" is played in pure classic rock style and is short but blends nicely into "Fire, Flood And Plague" which is a mid-tempo bruising track. A stomping drum beat and double kicks keep up the momentum and there is more sizzling Pike guitar solo work but once again, its the riffs and this song has a killer one. "How Dark We Pray" is a 8 minute monolithic track, a slowly building intro section and melodic guitar work takes the listener to a place you don't hear usually on a High On Fire album. There is a certain moodiness to the song and the jaunty harmonics that are spread throughout this song and the entire CD may surprise some people. The track switches gears between wailing melodies and thrashy sections that build up to a epic thrashy crescendo. "Holy Flames Of The Fire Spitter" takes the album back to where it started, no holds barred sludge, thrashy goodness. The conclusion i reached with this album is this is their most accomplished piece of work thus far, there will be the usual people that will find the production too polished but really that is a kind of a pathetic viewpoint. This is the album that will for good or bad take the band to the next level of acceptance in the metal community which is fickle at the best of times. It is certainly not a sell out in any form, it is the sound of a band stretching themselves and pushing themselves to a new level of musicianship. This album will be huge in a month or two and is sure to be on top of everyone's play-lists. Their most varied release to date, the most well played and produced. The line-up of Matt Pike-guitars, vocals/, Des Kensel-drums and Jeff Matz on bass must be happy with this album, it continues to blow me away daily. 9/10



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